*atenție, articol lung. :) 

Anul trecut, în noiembrie, am fost câștigătorii competiției internaționale Startery, dedicată antreprenorilor sociali din Europa Centrală și de Est. Scriu acest articol pentru cei care au o idee sau un proiect social deja implementat și își doresc să aplice la ediția 2016 Startery, în noiembrie, în Polonia

Masă, cazare și transport gratuit?!?

14191892_1262693330421406_2147438939_oAm aflat de Startery CEE 2015 anul trecut, cam tot pe vremea asta. Era o noapte ploiasă de sâmbătă, nu aveam somn și căutam proiecte sociale pe internet. Răsfoiam secțiunile de pe romaniapozitiva.ro doar-doar oi mai găsi ceva nou. Uite așa găsesc un articol despre o conferință internațională pentru start-up-uri sociale din Europa Centrală și de Est, pe numele ei Startery, organizată de Social Impact Berlin, SAP și Ashoka – toate costurile de masă, cazare și transport acoperite. Suna grozav. A doua zi de dimineața, o întreb pe Oana ce părere are și, super entuziasmate, ne hotărâm să aplicăm. Nu vă mint că am simțit de atunci că e cu noroc.

O lună și ceva mai târziu, pe când eram în Atena, într-un business trip cu compania la care lucrez, primesc un mail de la Mareike din Berlin, organizatoarea evenimentului, prin care mă anunța că suntem printre cele 30 start-up-uri selectate să participe la conferința ce avea să se țină în Sofia, în noiembrie. Nebunie! Maaare, mare bucurie căzuse pe noi. Știam că va fi o oportunitate foarte bună de a ne valida tot ceea ce lucrasem până atunci pentru proiectul nostru de suflet.

“Startery e în top 5 experiențe din viața mea – officially rated”

Fire introvertită și antisocială (cum mă laudă prietenii), mă îDSC_9265ngrozea ideea de a fi pentru o săptămână în compania unor oameni pe care nu îi cunosc și de a lucra împreună. Trebuie să recunosc, nu se mai întâmplase de mult. Însă toate fricile și toate emoțile au dispărut de tot și a urmat o săptămână, ce o încadrez fără nicio ezitare în “top 5 experiențe din viața mea”.

Dar, gata. Vă spun de conferință.

Toate cele 4 zile de conferință au avut loc în sediul SAP Labs Bulgaria – partenerul și susținătorul principal al acestui proiect.

De ce sunt atât de multe statui-leu în Sofia?

Luni, 9 noiembrie 2015

Ziua a început abia după prânz cu un G2KEO. Un exercițiu foarte bun de a-ți prezenta repetitiv ideea, de a cunoaște alte suuuper idei și oameni cu vise și idealuri de peste tot. Am încheiat ziua cu un tur al Sofiei, însoțiți de un ghid profesionist și am aflat multe lucruri despre istoria țării și de ce sunt atât de multe statui – leu în Sofia. Am fost însoțiți și de coach-i din Social Impact, Ashoka, cât și din SAP.

“Sunt acum printre primii și puținii români care știu cum să aplice design thinking pe idei de social business”

Marți, 10 noiembrie 2015

14202790_1262693327088073_1598058055_oA fost prima zi intensă de lucru. Ni s-a prezentat modelul de business Canvas (pe care l-am urât dintotdeauna – complicat + nu înțeleg cum poți să ai un model de business care nu vorbește despre analiza competiției). De data asta însă, mi-a plăcut grozav pentru modul în care a fost explicat și lucrat. Am fost inițiați în ale design thinking-ului. Mă laud (sau cel puțin îmi place să cred) că sunt acum printre primii și puținii români care știu cum să aplice design thinking pe idei de social business (o să vă scriu mai multe despre asta mai încolo). A fost grozav că am lucrat în echipe de câte 5-6 indivizi pentru fiecare din proiectele noastre, la care contribuiam cu toții, și ne dădeam feedback și recomandări, toate sub îndrumarea unui coach Social Impact și a altor membri Ashoka & SAP, care veneau prin rotație în funcție de ideile noastre.

Am încheiat seara la o brutărie socială din Sofia, cu programe sociale bine dezvoltate și inițiatori ai bread therapy, cu o echipă foarte faină și foarte deschisă în a-și expune proiectul. Ne-am jucat, ne-am distrat și apoi am ieșit la cină într-un loc foarte drăguț.

Miercuri, 11 noiembrie 2015

Am continuat cu Canvas și design thinking. Nu știu, însă, dacă am fDSC_9268ost vreodată la o conferință de 3-4 zile, în care seara să se dea feedback, iar a doua zi 100% din feedback-ul primit să fie implementat. Echipa de coach-i Social Impact, responsabili de noi – mai exact o echipă de tineri (Viva, Paul, Jenny, Elina, Jonas – aprox 26-34 ani, absolvenți ai Școlii de Design Thinking HPI din Berlin) pentru a răspunde nevoilor noastre, și-au ajustat peste noapte, tot ceea ce pregătiseră de acasă pentru noi. Având în vedere că stadiul proiectelor noastre era diferit (de la idee la implementare) era greu să îi aliniezi pe toți. Din nou, zi intensă de lucru, animată cu o sesiune foto profesionistă și finalizată cu o ieșire într-un restaurant tradițional bulgăresc – un fel de Hanu Ancuței. Minunat!

Cum ne putem finanța proiectul și care sunt regulile din spatele unui pitch de succes?

Joi, 12 noiembrie 2015

Joi am început ziua prin a vorbi de cum ne putem finanța proiectul și care sunt regulile din spatele unui pitch de succes. Ne-am relaxat apoi la niște pași de dans tradițional local (ce seamănă foarte mult cu mișcările românești și, după spusele celorlalți, chiar și balcanice).

După prânz, însă, trebuia să ne pitchuim ideea în 2 minute, în fața întregii audiențe și pe o foaie A4, pe baza unui formular, să ne prezentăm proiectul cât mai convingător, pentru a se alege finaliștii ce urmau să își pitch-uiască proiectul în fața unui juriu internațional, a doua zi.

Vă spun sincer, la acest pitch, am fost praf! Știam că 2 minute e puțin, astfel că, în loc să țin vreo prelegere, am ales să prezint promo video-ul ce îl lucrasem pentru IDZC, cu mine voice over în engleză. Cumva, video-ul a pornit, eu cu vocea m-am bâlbâit, microfonul nu m-a ajutat și a ieșit o minune. Știam însă că filmulețul e bun și chiar dacă nu s-a înțeles mult din vocea mea, a făcut impresie. Am încheiat prin a spune că actorii din video nu sunt actori profesioniști, ci prietenii mei, adunați la mine acasă, și materialul a fost posibil realizat cu amabilitatea prietenilor din HR din compania în care lucrez, care mi-au împrumutat aparatul. Și asta știu că a ajutat. În social business, e vorba de a te descurca cu resurse puține pentru a avea un impact cât mai mare.

La finalul prezentărilor, ne-am adunat în cerc și s-au comunicat finaliștii. Eram unul dintre ei. 

“Yes, I am lost. Help me!”

Însă ziua nu era gata. Intrasem în panică. Acel “nu-mi vine să cred” chiar exista și chiar se întâmpla. Roșie în obraji și cu tensiunea ridicată, am ieșit pe hol și pe o foaie încercam să îmi schițez gândurile pentru a doua zi. Cred că mă îndrăgea lumea acolo. Eram mereu îmbrăcată viu, cu birthday hats și pufuri colorate,  luam munca foarte în serios, îmi plăcea să pun întrebări să înțeleg și eram mereu aDSC_9284gățată de vreun coach, mentor, trainer din organizare să mai întreb câte ceva. Eram, deci, pe hol, roșie și panicată. Rofman (unul dintre super managerii SAP, locat în Germania, venit și el la eveniment) era în trecere. Deși, cu el nu prea interacționasem, ne-am înțeles din priviri. S-a uitat la mine și m-a întrebat dacă are cum să mă ajute. I-am zis: “Yes, I am lost. Help me!”. Cu un calm fascinant în privire și în gesturi, îmi zâmbește și îmi spune: “In exactly 7 minutes I have a call, but sure I can help you”.  S-a așezat lângă mine, mi-a făcut o schiță, mi-a explicat și m-a încurajat. Mi-am revenit.

“Și dacă o să mă fac de râs?”

IMG_6316M-am întors în sală, însă de emoții și de teamă (acea veșnică teamă – “Și dacă o să mă fac de râs?”) parcă nu mai puteam să găsesc un fir epic la ce îmi propuneam să spun a doua zi, pe baza schiței lui Rofman și a training-ului de pitching. Nu îmi dădeam seama cum să îl personalizez pentru Îmi Dăruiesc Ziua Cadou. M-a preluat Jonas – unul din coach—ii Social Impact, un neamț simpatic, calm și foarte profesionist. M-a  luat lângă o tablă și a început să schițeze. Îmi tot punea întrebări și continua să deseneze. După jumătate de oră, mi-am dat seama că finalizasem planul pentru ce urma să prezint a 2a zi. A venit și Norbert, CEO Social Impact (și membru al juriului de a doua zi), Jonas i-a prezentat la ce ne-am gândit și el ne-a aprobat. Planul era gata. Trebuia doar să îmi găsesc cuvintele.

Am ieșit la cină cu Reka (din seria, lumea e mică – Reka lucrează în aceeași companie în care lucrez și eu, în Budapesta, și își coordonează start-up-ul cu voluntari, tot în timpul liber. Ne-am cunoscut la Startery). Am fost cu Reka în mall și “am căzut în păcat” cu un fast food. Amândouă intrasem în pitch-ul final, aveam emoții, astfel că am vorbit încontinuu doar despre asta.

M-am dus acasă și mi-am făcut speech-ul. Nu mi-e rușine să spun: l-am repetat de cel puțin 15 ori. Trebuia să iasă perfect!

——————–

Să nu lungesc articolul prea mult, v-am povestit aici doar experiența celor 4 zile de conferință Startery. În câteva zile, mă întorc și cu povestea pitch-ului, care ne-a adus acasă câștigători ai Startery CEE, ediția 2015.

Între timp, te încurajez și pe tine să aplici la Startery până în 11 septembrie aici. Garantez o experiență grozavă!

———————

Dacă vrei să te alături celor care scriu pentru noi sau vrei să ne ajuți cu extinderea proiectului, trimite-ne un mail la ramona@imidaruiesc-ziuacadou.ro. Pentru că suntem responsabili la joburile din timpul zilei,  nu promitem răspunsuri instant, dar în maxim 24 ore. 

Pe Ramona Bilic o găsiți aici